Din historie og dine erfaringer (1.5)

Har du nogensinde tænkt over, at dine skoleerfaringer indtil nu er det fundament, du står på, når du går til eksamen? Dine erfaringer har formet dig til både at tænke og føle på en bestemt måde.

Du kan se det i andre områder af dit liv. Hvis du har fået afslag på afslag, når du har spurgt en potentiel kæreste, om I skulle være sammen – eller hvis du har været involveret i flere bilulykker – ville du så med god energi og et optimistisk hjerte kaste dig ud i de samme oplevelser igen? De fleste ville ikke. Vi har jo ordsproget: “Brændt barn skyr ilden.” Derfor kan der være skoleoplevelser, som bevidst eller ubevidst bremser dig i at blive eksamensklar.

Måske har du erfaret, at du er god til matematik, men ikke særlig god til skriftlig dansk? Måske er du vildt god til at charmere dine undervisere til mundtlig eksamen, men får til gengæld virkelig lave karakterer til skriftlige prøver? Og måske er du udfordret på flere områder, fordi du indtil nu har haft den ene dårlige erfaring efter den anden?

HUSK: Din historie behøver ikke at gentage sig, medmindre den er virkelig god.

Som underviser og mindset-coach har jeg erfaret to ting:

  1. Studerende har fået meget lidt feedback. Det betyder, at du ikke helt kan afkode, hvad du fagligt gør godt, og hvad du kan forbedre. Derfor har det ikke været muligt for dig at træne de færdigheder og kompetencer, der ville gavne dig i et læringsforløb. Inden for især sportens verden ville din læringstid være meget konkret, og du ville kunne træne præcis det, du skulle øve dig på.
  2. Studerende kender ikke til læringsmålene. Det betyder, at du ikke er bevidst om, hvad du skal demonstrere, at du har lært til eksamen. Som censor skal jeg sikre, at du dels bliver eksamineret i de læringsmål, som uddannelsen repræsenterer, og dels, at det fag, du prøves i, indeholder de teorier og modeller, faget dækker.

Hvis din erfaring er som min, så har rammerne og dine oplevelser indtil nu gjort, at du har koblet eksamen sammen med negative oplevelser – og derfor negative følelser. Og én ting er helt sikkert: Du har ikke lyst til at opleve de situationer igen. Sådan er vi mennesker programmeret.

Jeg vil gerne invitere dig på en rejse tilbage i dit skoleliv. Prøv at se dig selv udefra – som elev i folkeskolen. Hvad var du god til? Hvad var du knap så god til? Hvilke fag lavede du gerne lektier til, og hvilke fag gav dig ondt i maven? Jeg havde det sådan med tysk, fordi jeg var virkelig dårlig til det, mens alle i min familie derhjemme var ret skarpe, efter vi havde boet i Luxembourg i 4 år.

Jeg har ikke mødt én eneste studerende, som jeg coacher eller er mentor for, der ikke har en eller flere negative historier fra folkeskolen. Det kan være en matematiklærer, der sagde noget i retningen af: “Kan du da slet ikke forstå noget som helst?” Eller en dansklærer, der grinede, fordi du skrev “til-hvert-i-fald” i en staveprøve. Det gjorde jeg nemlig – ligesom Bamse sagde i Bamse’s Billedbog. Eller dengang jeg holdt et foredrag om USA og kom til at kalde Mississippi-floden for “Missipippi” fra Sesamstrasse. Hele klassen grinede, men det gjorde jeg ikke. Jeg var flov. I dag synes jeg, det er sjovt, for det er faktisk ret svært at få folk til at grine!

Pointen er, at vi ofte samler på de dårlige skoleoplevelser, vi har haft i folkeskolen. Når vi så starter i gymnasiet eller på en videregående uddannelse, stiger kravene, og vi får igen mulighed for at “dumme” os.

Prøv igen at se dig selv udefra i gymnasiet. Hvad er din historie derfra? Var du super sej og selvsikker i alle fag, eller gik du i ét med væggen i flere fag, fordi du ikke ville spørges om noget af frygt for at sige noget forkert?

Måske mødte du også her én eller flere lærere eller elever med kommentarer, der stillede spørgsmålstegn ved dine evner?

Læg mærke til, hvad der sker i kroppen, når du tænker tilbage på de mindre heldige situationer og historier, du har koblet til din skoletid. De fleste kan mærke en træt energi.

Men det skal ikke kun handle om de dårlige historier. For du har helt sikkert også en masse gode historier. Udfordringen er blot, at vi bedst husker de historier, hvor vi blev sårede, følte os udenfor eller ligefrem til grin. De dårlige oplevelser fylder i baghovedet og får os til at tvivle på os selv. De gode historier skal hjælpes frem, og der kunne være mange flere af dem, hvis lærere og undervisere brugte mere tid på at give dig feedback på det, du var god til, frem for det, du ikke har lært endnu.

Mit formål med dette afsnit er at gøre dig bevidst om dine skoleoplevelser. At du erkender, at du har historier siddende i baghovedet om dig selv, som både rummer tanker og følelser, kan mærkes i kroppen og dræner din energi. Nogle studerende får ondt i maven, andre i hovedet. Nogle får røde stressmærker på halsen, når de tænker tilbage på de dårlige oplevelser og frem mod de kommende eksaminer.

Det kræver ny viden og en aktiv indsats at omskrive dine historier, dine oplevelser og skabe nye erfaringer. Men det kan du godt.

Er det let? Nej. Er det besværet værd? Absolut!

Det er det bedste i hele verden at være eksamensklar!

God fornøjelse med kurset.
Kærligst,
Camilla

Har du et STUDIEMINDSET?

Lær at være kontroltårn i eget liv med et growth mindset. Giv slip på at famle, vakle og gætte dig frem til krav og prøver. Begynd at uddanne dit studiemindset og skab bedre resultater. Du får en velkomstrabatkode (værdi 240 kr.) til MINI-kurset Fra Stress Til Struktur. Skriv din mail og tjek din post.